If you’re happy and you now it.... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Lianne en Timo Staalduinen-Besuijen - WaarBenJij.nu If you’re happy and you now it.... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Lianne en Timo Staalduinen-Besuijen - WaarBenJij.nu

If you’re happy and you now it....

Door: Timo en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Timo

28 Januari 2010 | Oeganda, Mukono

Wat gaat de tijd toch snel! Hieronder weer een levendig verslag van alle gebeurtenissen van de afgelopen twee weken.
Langzamerhand beginnen we met afronden, vandaag komt als het goed is het schilderwerk van Rina’s primary helemaal af, we (Enock en Lianne) hebben de afgelopen weken veel geschilderd, echt heel leuk om de reacties van de omgeving te krijgen. Ze zijn hier helemaal geen fantasierijke plaatjes gewend, dus krijg je allerlei opmerkingen in de trant van: “Een konijn kan toch niet vissen?” of “Een kikker met een uniform aan??”
Erg grappig en gelukkig vinden de kinderen ze allemaal erg mooi en daar doe je het uiteindelijk voor! Omdat kinderen hier helemaal geen plaatjes op muren gewend zijn willen ze, ze allemaal graag aanraken. Heel leuk natuurlijk maar niet als de verf nog nat is:)! We letten dus nu goed op en houden de kinderen dus nog even op afstand.
Van extra giften die we hebben gekregen konden we ook al een aantal schoolbankjes, bureaus en wandplanken laten maken. Het lokaal wordt dus nu ook ingericht. De bedoeling is dat de kleuters er in de ochtend les krijgen en in de middag P7 of te wel groep 8. Terug in Nederland hopen we verder te sparen voor de volgende lokalen, zodat er volgend jaar meer groepen droog kunnen zitten als het regent!
Nog een hele leuke bijkomstigheid, vorige week gingen we bij Noah’s Ark (kinderhuis van een Nederlands echtpaar) langs om wat inlichtingen te verkijgen over het verschepen van goederen en nu bleek dat zij ook het distrubutieadres van Oeganda van actie schoenendoos zijn. Allerlei schoenendozen vanuit oa. Amerika en Nederland gaan naar hun toe om vanuit daar over de rest van Oeganda te worden verspreid. En wat een geluk er waren nog een heel aantal dozen die nog een adres moesten krijgen of wij een nog een goede bestemming wisten... Met een hele auto vol dozen kwamen we bij Rita aan die vervolgens verklaarde dat ze niet meer kon stoppen met dromen :)! Ze had namelijk een keer tegen Timo gezegd dat het wel leek of ze droomde, waarop Timo toen antwoorde dat ze dan maar moest genieten van die droom!
Gisteren zijn we nog een keer naar Noah’s Ark gegaan om de ‘rest’ op te halen en nu staan er dus meer dan 250 schoenendozen klaar om uitgedeeld te worden.
Op zondag 14 februari is de officiele opening van het klaslokaal, tevens de ouderdag en opening schooljaar en alles wat er nog meer te vieren valt. Op die dag zullen ook de schoenendozen uitgedeeld gaan worden driedubbel feest dus! Vanaf volgende week gaan de kinderen weer naar school en zullen dus ook druk gaan oefenen met allerlei liedjes en dansjes om voor die dag in te studeren. Ik heb al diverse teksten op papier mee gekregen zodat ik ze kan vertalen en ook in Nederland aan kan gaan leren. Op de 14e dus ook de filmcamera in de aanslag zodat ik thuis ook de melodieen nog weet!

Hopelijk hebben jullie nog even tijd want ik bedenk me dat ik nog veel meer wil schrijven. Ik las laatst een paar verslagen terug en merkte dat ik al een tijd niks over het kinderwerk heb geschreven en dat terwijl we dat met zoveel plezier doen! De laatste paar keer hebben we de olifantenhandpop geïntroduceerd en dat was een groot succes. Olifant zocht een vriendje waarna we dan vingerpoppetjes/vriendjes hebben geknutseld en ook olifant zoekt een huis en een huisje hebben gemaakt. Nog steeds met dank aan de moeders die al die materialen voor ons hadden ingezameld en waar we dus nu nog wekelijks plezier van hebben! De hokey pokey dansen blijft ook een groot succes voraal op 1 been wordt er behoorlijk geblanceerd! Jammer genoeg hebben we vaak onze handen vol dus veel tijd om foto’s te maken of te filmen blijft er niet over dus zullen jullie het met de verhalen moeten doen. Wat ook erg grappig is, is Timo als Djadda (bejaarde in Lugandees) met hoofd schouder knie en teen, de kinderen liggen dan echt helemaal dubbel van het lachen:)!
Terwijl ik dit zo schrijf en ik me bedenk dat we over tweeënhalve week naar huis gaan besef ik des te meer dat we het hier heel erg gaan missen. De kinderen die je al van ver tegemoet komen rennen als je uit kantoor of van Rina’s place komt. Als je in je huisje zit je op de achtergrond het liedje If you’re happy and you now it.... hoort zingen. Of als er ’s avonds zomaar kinderen aan de deur staan met gekookte mais of een jackfruit of de bal komen lenen:)!
Dan kijk je terug op het afgelopen half jaar en wat hebben we dan veel beleefd en mee mogen maken. En kijk je vooruit hoe zal het hier zijn volgend jaar of over vijf jaar... Afrika zal altijd Afrika blijven, de mentaliteit, de bevolking, de banenbomen, de muziek... maar toch hopen we dat Afrika ook zal veranderen met betere gezondheidszorg, onderwijs in goede lokalen, genoeg banen etc...
Genoeg om over na te denken en voor te bidden maar ook genoeg om voor te danken!

Tot gauw!

Liefs Timo en Lianne

• 28 Januari 2010 - 11:48

Monirah:

Wat goed om te lezen. Geweldig van die dozen, top zeg! Als ik je/jullie verhaal zo lees krijg k weer extra heimwee...
    Geniet van de laatste weken! Take care, liefs

• 28 Januari 2010 - 11:48

Daan:

Hey Lian en Timo, wat een mooi stuk tekst zeg! Geweldig! Ik heb weleens gelezen over dat Arc v Noach project, bijzonder dat jullie die schoenendozen mochten meenemen! :) Fijn zeg!!! Jullie kijken zeker wel uit naar de 14e! Ik zal aan jullie denken!!

Liefs, Daan (& Michel natuurlijk!!)

• 28 Januari 2010 - 12:11

Conny Boers:

Wat leuk om jullie ervaringen weer te lezen.
    En wat leuk van die schoenen dozen! mijn kinderen hebben er ook alle drie 1 gemaakt. We zijn benieuwd naar de reactie van de kinderen, hopelijk kan je er een foto van maken zodat wij het ook kunnen zien. Wat een leuke verf tekeningen op de muur, voor ons zo gewoon en voor hun zo speciaal. Super wat jullie allemaal doen.
    Geniet er nog van de laatste dagen.

• 28 Januari 2010 - 13:52

Alex & Roxanne:

Hoihoi,

Leuk om jullie berichtjes zo ook te lezen, het is meteen heel sprekend nu we er geweest zijn :-)
    We vonden het gezellig afgelopen zaterdag. Geniet nog even van de laatste dagen!

Groetjes

• 28 Januari 2010 - 14:47

Marjan En Lysanne:

Hoi Lianne en Timo,

Wat ziet het gebouwtje er leuk uit. Echt super!
    En de tijd is inderdaad echt omgevlogen. Voor je het weet zit je weer in het vervelende Nederlandse weer en het snelle ritme van hier.
    Veel plezier nog de laatste weekjes. Geniet ervan en tot snel!

Groetjes Marjan en Lysanne

• 28 Januari 2010 - 15:01

Marijke:

Wat geweldig om weer zo'n verhaal van jullie te lezen! :)
    Zo mooi om te zien hoe blij de kindjes daar zijn!! :)
    Geniet nog volop van de laatste tijd daar!!

Liefs Marijke

• 28 Januari 2010 - 15:16

Jac En Jo:

Hey zus en zwager,

Weer een mooi verhaal, ik snap dat jullie dat allemaal gaan missen straks, maar wij vinden het wel weer leuk om jullie snoeten weer even in het echt te zien over 2enhalve week... (de stampot, drop en hagelslag staan al klaar :)

Groetjes Jacco en Jolande

• 28 Januari 2010 - 16:06

Imke:D:

hallo lieve afrikaantjes,

echt super leuk hoe jullie het allemaal ervaren,
    foto's zien er leuk uit!!
    ik ben al aan het aftellen hoor;)
    ik mis jullie wel!
    tot de 16e!!
    xxxxxxxx
    van je (schoon)zusje

• 28 Januari 2010 - 18:13

Saskia:

Heej lian! Wat ziet je tekening er gaaf uit! Wanneer kom je hem bij mij op het raam maken?:P! Hahahaah...
    Ik ben ook de weken aan het aftellen. Wel raar...dat het halve jaar dan weer voorbij is, maar ik ben wel heel erg blij als ik jullie weer in levende lijve kan zien hoor! Ik wens jullie nog heel veel plezier de komende weken en tot heel snel :)!

Liefs Sas

• 28 Januari 2010 - 19:06

Laurens En Marion:

Echt geweldig wat jullie allemaal bereikt en gedaan hebben en dat in een half jaar tijd. Om supertrots op te zijn!
    Fijn dat jullie de 14de als mooie afsluiting de opening e.d. mee maken. Geniet er nog van de laatste weken. Groetjes Laurens en Marion

• 28 Januari 2010 - 19:44

Rosalie:

Hoi hoi! Leuk om weer zo'n enthousiast verhaal te lezen! Jullie zitten er helemaal op je plek zo te zien. Neem nog even de tijd om te genieten van de lieve mensen daar en het lekkere zonnetje. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen, maar daar hoef ik niet lang meer op te wachten. Sterkte met het afscheid nemen de komende weken!

Groetjes, Martijn, Rosalie en Wende

• 28 Januari 2010 - 19:45

Elly Prins:

Wat geweldig om zo even mee te leven ,ik ben even bij je ma een handdoek gebrcht met 50 jaar erop,en kan nu eindelijk eens op jullie site natuurlijk al heel lang van plan,wat gaaf om zo samen bezig te zijn.echt goed voor je huwelijk en dat maakt niet iedereen mee.Geniet nog maar lekker ervan mirjam is druk met kenia ook nu al erg enthousiast.
    Liefs elly

• 30 Januari 2010 - 14:06

Ko:

Hey kanjers,

Wat een fantastisch verhaal weer, schitterende ervaring hoor. tja en konijnen met kleren aan?? ha ha met die temperaturen daar. Nog een paar weekjes he en dan weer terug in het koude kikkerlandje, ik heb een verrassing in de vriezer staan, iets wat jullie zelf gevraagd hebben,

liefs pappa X

• 01 Februari 2010 - 13:34

Majav Oosten:

Beste timo en Lianne

Even geleden mAAR BEN JULLIE NIET VERGETEN ,gisteren zondag 31 januari was lianne moeder in de kerk even over jullie natuurlijk ,en toen vroeg ik hoe lang nog over 2 weken komen ze thuis wat is iets gauw voorbij.vOOR JULLIE MISSCHIEN TE SNEL maar als je thuis ben te lang ,ik hoop dat jullie heel erg hebben genoten ,en veel gezien eigenlijk te veel om in je op te nemen ,maar niemand neem dit van je af .Geniet nog van al die mensen en kinderendaar ,een ding bij ons ben je ook weer heel welkom .

De hg van Ma v Oostenja

• 01 Februari 2010 - 18:38

Tine:

Hallo Timo en Lianne;
    Wat een enorm leuke verhalen weer,en de foto's erbij spreken voor zich!Leuk idee dat misschien wel een schoenendoos die wij met veel plezier ingepakt hebben,wellicht daar in de school bij jullie wordt gegeven..zal best een groot feest worden die 14e,met blije kindergezichtjes!Geniet van de laatste weekjes daar.Hartelijke groet,
    Tine de Bruijn

• 02 Februari 2010 - 13:26

Marielle(Mariaschoo):

Annabel heeft ook een doos gemaakt op school in Monster. Een doos voor een klein meisje, misschien zit hij er wel tussen! Leuk!
    Geniet nog van jullie laatste 2 weken en tot snel!

• 02 Februari 2010 - 20:06

Ada Van Meurs:

Wat een enthousiaste verhalen. Weten jullie zeker dat jullie terug willen komen? Wat zullen jullie moeite hebben om alles achter te laten. Wij zullen heel erg ons best doen, Lianne om te zorgen dat je je weer thuis voelt op de Mariaschool